برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

پرورش کودک دو زبانه!

پرورش کودک دو زبانه چگونه انجام می شود؟ کودکان با آموزش صحیح میتوانند به صورت همزمان چند زبان را صحبت کنند. در این حالت زبانی که کودک به آن مسلط‌تر است و بیشتر از آن استفاده می‌کند به زبان غالبش تبدیل می‌شود. به عنوان مثال اگر زبان اصلی‌تان فارسی است ولی زبان دوم انگلیسی را به فرزندتان از سنین کم آموزش می‌دهید؛ ممکن است با شروع شدن مدرسه کودک، میزان استفاده او از زبان انگلیسی کمتر شود و زبان اولیه یا همان فارسی به زبان غالبش تغییر ماهیت دهد.

از طرف دیگر پروش کودک دو زبانه به این معنی که به صورت همزمان از دو زبان استفاده کند؛ فرآیند سختی است که نیاز به تمرین و پشتکار زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم برخی از تکنیک‌های موثر برای پرورش کودک دو زبانه را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

کودک دو زبانه

معرفی تکنیک‌های آموزشی برای پرورش کودک دو زبانه

با استفاده از روش‌های زیر میتوانید صحبت کردن به بیش از یک زبان را به کودکتان یاد دهید:

  • اگر به زبان دیگر تسلط کامل دارید (مثلا در زبان انگلیسی نیتیو هستید) از ابتدا به هر دو زبان (زبان فارسی و انگلیسی) با کودکتان حرف بزنید، بسیاری از کودکان از سنین خیلی کم یادگیری دو زبان را با همدیگر شروع می‌کنند. در غیر این صورت تنها به زبان فارسی حرف بزنید و آموزش زبان دوم را از روش دیگری پیگیری کنید.
  • در خانه تنها از یک زبان استفاده کنید و اجازه دهید فرزندتان با شروع مدرسه زبان دوم را به تدریج یاد بگیرد.
  • به کودکتان فرصت دهید تا در طول روز به هر دو زبان مکالماتی را بشنود و آنها را تمرین کند. همینطور سعی کنید سرگرمی‌‌های کودک به زبان دوم مورد نظرتان باشد تا بدون نیاز به اجبار، کودک به یادگیری ترغیب شود.

به صورت کلی آموزش و پرورش کودک دو زبانه به میزان و نوع تمرین شما با کودکتان بستگی دارد. بیشتر بچه‌ها از سن یک سالگی کلماتی را ادا می‌کنند و در سن دو سالگی قادر به گفتن عبارات دو قسمتی مثل «توپ من»، «آب بیشتر» و.. هستند. در طول پرورش کودک دو زبانه خودتان ممکن است هر از گاهی عبارات ترکیبی از دو زبان را بشنوید. آنها کلمات دو زبان را در یک جمله ترکیب می‌کنند که برای بچه‌های دو زبانه عادی است.

حتی ممکن است در شروع، زیاد به زبان دوم صحبت نکنند و این دوره خاموشی تا چندین ماه ادامه داشته باشد که باز هم طبیعی است و این وقفه بعد از مدتی از بین خواهد رفت.

منابع آموزشی مناسب 

برای اموزش کودک دو زبانه میتوانید از سی دی‌های پرورش کودک دو زبانه شامل موسیقی، فیلم، برنامه‌های کودکان در مورد اعداد، حروف، رنگ‌ها و کلمات ساده استفاده کنید. در این بین کارتون‌های کودک دو زبانه یکی از بهترین انتخاب‌ها هستند چون علاوه بر داشتن محتوای جذاب و سرگرم کننده مکالمات ساده را به فرزندتان یاد می‌دهند و هیچ کودکی از دیدن کارتون خسته نمی‌شود پس احتمال متوقف کردن یادگیری زبان دوم تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

ریتا روزنبک از پیشگامان آموزش کودک دو زبانه با استفاده از کارتون‌های کودکانه است. برای گرفتن نتیجه عالی در این تکنیک باید به چند اصل زیر پایبند باشید:

  • در این روش کودک به هیچ عنوان نباید کارتون‌های فارسی زبان نگاه کند. چون باعث دلبستگی و ایجاد علاقه بیشترش می‌شود. بنابراین به صورت تدریجی عادت دیدن کارتون‌های فارسی را کم کرده و سپس قطع نمایید.
  • متناسب با سن کودکتان روزانه به مدت یک الی چهار ساعت برای او کارتون‌های مناسب پخش کنید.
  • در این روش نیازی نیست کار بیشتری جز پخش مرتب کارتون به زبان انگلیسی انجام دهید.
  • باید این فرآیند را تا چهار سال به صورت منظم دنبال کنید تا نتیجه‌اش را مشاهده نمایید.
  • کودک را از هدفتان برای پخش کارتون‌های زبان دوم آگاه نکنید، طوری رفتار شود که انگار یه مسئله عادی است و کارتونی که او می‌بیند تفاوتی با کارتون‌های دیگر ندارد.
  • از ترجمه کردن کارتون برای کودک خودداری کنید. پرورش کودک دو زبانه، با روش‌های ترجمه‌گرا که برای بزرگسالان استفاده می‌شود متفاوت است.
  • به هیچ وجه اجباری در تماشای کارتون برای کودک ایجاد نکنید. اجازه دهید کارتون پخش شود، کودک حتی اگر تصویر را تماشا نکند، به صدای آن گوش می‌دهد.
  • ما را در اینستاگرام دنبال کنید!